نقدی از پرویز حسینی برکتاب شعر" زنی میان دو تاریکی " سروده فرناز جعفرزادگان
" در هم آمیزی فلسفه واسطوره درشعر "
*زنی میان دو تاریکی
* فرناز جعفرزادگان
* چاپ اول ، زمستان 1397
*انتشارات مروارید
" زن
سایه ی ماه و زمین
میان دو تاریکی
زن
با یک اشاره
روشن می کند
جهان را "
[ش ، 28 ، ص 48]
سومین مجموعه شعر خانم فرناز جعفرزادگان ، فضایی کاملا متفاوت دارد . از یک سو ایجاز و کوتاهی در سروده ها کمتر دیده می شود و شاعر از فرم قبلی تا حدودی فاصله گرفته و از سوی دیگر ، به لحاظ محتوا شاعر به اسطوره گرایش آشکاری نشان داده است. بینش فلسفی نیز چه در شعرهای پیشین ایشان و چه در شعرهای این مجموعه دیده می شود . و شاید خواسته به تقارن میان زن-اسطوره دست بیابد و وجهی از الهه گی و تضاد آرای تاریخی و فلسفی را در باب مونث -اندیشگی ی جهان و هستی ، به نمایش بگذارد . نمونه اش در شعر 33 که شاعر نمی تواند در این جدول فلسفی و اسطوره ای ، بی طرف بماند و همه ی فلاسفه را به عشق افلاطونی [ platonie love ] دعوت می کند و هایدگر را فاشیست می نامد ، هر چند که در بیانی پارادوکسیکال چنین می سراید.
" من اکترا نبودم
مده آ نبودم
شعر نبودم
تنها زنی بودم
میان
دو تاریکی
با سایه های زیادی
که در او می دوید " [ بند آخر ، شعر 33]
شاعر با ظرافت به مثل افلاطونی و سایه های غار اشاره دارد و این که زن پیوسته و از ازل در رویاها و تصورات ما حضور داشته است . مصداق این حضور ازلی و حوا گونه در شعر 9 ، به خوبی دیده می شود که به افسانه ی خدای ( ا آ ) و خلقت زن اشاره دارد
" هم _ جان دیگر من زنی ست
که خانه دارد
در هزار ( ا آ )
و بیرون از آب های جهان
آب تنی می کند "
و بدین قرار زن که میان زهدان ماه و زمین ، یعنی رو به جهان تاریک قرار گرفته ، زنی میان دو تاریکی لقب می گیرد ، که هر گاه از سایه بیرون شود با یک اشاره جهان را روشن می کند ، و به عبارتی دیگر ، زن جهانی را خلق می نماید چون توانایی زایش و باروری را دارد .
البته نا گفته نماند که شاعر هنرمندانه ،مانند شعرهای پیشینش، گاهی به ایجاز و جناس با واژگان ، روی می آورد که شگرد اوست .
دادگاه
داد می زند
داد
در دادو بیداد
از اتاقی که راه راه فکر می کند
و راهرویی
که به هزار راه می رسد
کدام میز
کدام صندلی
کدام راه
کدام داد
کدام .
[ شعر25]
و نیز شعرهای دیگری نیز از این دست در شعرهای شماره 29، 30، 39، 43، 46 ، و و گاهی با کلمات به گونه ای رفتار می کند که مختص خود شاعر است و فرم و محتوا را هر دو با هم به چالش می گیرد و دیگرجزئی از سبک ایشان شده و گاه تصویری به دست می دهد که هم دیداری و هم شنیداری است . نمونه اش شعرهای شماره ی 20 و 21 و است
چمدان
چه می دانی
فرق بین دست های مسافر
تا دست های انتظار
وقتی
میدانی نباشد
تا امتداد ره- گذر ، را ببینی
چمدان
چه می دانی .
[ شعر 20 -ص 38 ]
با این همه به نظر می آید در شعر امروز ن ایران ، نسلی سر بر آورده که انتظارات مخاطب شعر و نیز منتقدین این حوزه را سخت بالا برده است و " بی تردید فرناز جعفرزادگان ، متعلق به همین نسل است " نسلی که در آینده ی شعر امروز میهن ما اثر انگشت خودشان را خواهند داشت .
پرویز حسینی /5/ 1398
منبع، مجله رسانه همیاری ونکوور کانادا
رومه عصر مردم ، رومه اطلاعات
نگاه هوشنگ چالنگی به کتاب شعر " زنی میان دو تاریکی " سروده فرناز جعفرزادگان
نقدی از پرویز حسینی بر کتاب شعر " زنی میان دو تاریکی " سروده فرناز جعفرزادگان
نقدی از فرناز جعفرزادگان بر کتاب شعر " عهد نسیم " سروده وحید داور
، ,شعر ,میان ,ی ,شعرهای ,های ,می کند ,میان دو ,دیده می ,می شود ,در شعرهای ,تاریکی سروده فرناز
درباره این سایت